22. helmikuuta 2011

Ensimmäinen väritetty leimakuva

Tänään minua odotti postilaatikossa iloinen yllätys - nimittäin viime viikolla Joanna Sheenilta tilaamani VersaFine-leimasintyynyn oli postikusti mukanaan tuonut laatikkoon. Tein tilauksen torstaina, joten näin nopea toimitus oli todellakin yllätys. Ja tietysti tätä uutta tuttavuutta piti päästä heti kokeilemaan. Onneksi mies oli viime viikolla käynyt ostamassa minulle Clas Ohlsonilta akvarellipaperia, niin oli tarveaineet juuri oikeanlaiset.

En siis ole koskaan aikaisemmin värittänyt yhtäkään leimakuvaa. Oikeastaan en ole vielä edes leimaillut muita kuin jotain taustojen koristuksia. Eli täysin keltanokka olen vielä näissä jutuissa. Mutta tästä se lähtee ja toivottavasti taidot karttuvat sitten niiden yritysten ja erheiden jälkeen - ja toivottavasti jokunen onnistunutkin yritys sinne mukaan sattuu. Yksi suurimmista haasteista minulle on se, etten omista yhtään taiteellisuutta veressäni ja kauhulla muistelen peruskoulun kuvaamataitotunnin pakollisia arvosteltavia töitä ja niiden aiheuttamia harmaita hiuksia. Töitä siis joudun tekemään oikein olan takaa jos haluan saada edes jonkinmoisia kuvatuksia aikaiseksi.

Paperina minulla oli siis 180 grammainen akvarellipaperi ja musteena VersaFine. Leimasinkuvaksi valitsin Stampavien Hippo Birthdayn, värit olivat Cretacolorin Fine Art Pastellit ja levityksessä apuna käytin vesisäiliösivellintä, jolla otin väriä suoraan kynistä ja siveltimen avulla väritin kuvan. Harmillisesti kännykkäkamera syö näistä kuvista värien kirkkauden eli ovat vähän tuollaisia harmahtavia - oikeasti värit siis ovat kirkkaat. Tällainen tämä minun elämäni ensimmäinen väritetty leimakuvani nyt sitten on.




Ja leimasinkuvassa numero kaksi päätin värittää Hipon hieman pirteämmillä väreillä mutta jotenkin ainakin minun silmääni miellyttää tuo vihreä Hippo enemmän. Nyt sitten täytyy käydä itsensä kanssa kriittistä neuvonpitoa siitä voiko näistä kumpaakaan kelpuuttaa korttiin laitettavaksi vai pitääkö tuo ensimmäinen akvarellilehtiö ensin harjoitella ja sitten vasta katsellaan josko joku pääsisi korttiinkin asti.




Nyt taidan jatkaa näitä harjoituksia ja testailla eri väriyhdistelmiä, jotta alkaa hahmottua mitkä värit noista passaavat yhteen. Valitettavasti en omista - ainakaan vielä - kuin vain tuon 12 kappaleen setin pastelleja, niin kovin läheisiä väriyhdistelmiä niillä ei saa luotua. Mutta kyllä nämä varmastikin riittävät minulle näin alkuun ja katsellaan sitten tuon ensimmäisen lehtiön tuhottuani joko taidot ovat kehittyneet sen verran, että voi harkita useampaan värisävyyn siirtymistä.

//Eemeli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti